De regels voor affiliate marketing (deel I)
Affiliate marketing: tegenwoordig een veel gebruikte vorm van reclame maken. Voor influencers kan het zelfs een waar verdienmodel zijn. Zij worden beloond voor de verkopen of leads die zij bij de adverteerder aanleveren. Dit doen zij door producten of diensten van een adverteerder, via een hyperlink, te promoten op hun goedlopende website, social mediakanaal of via hun mailinglist. Het zal je vast niet verbazen maar ook affiliate marketing is aan wettelijke regels gebonden. In dit blog lees je aan welke regels jij je als affiliate moet houden bij deze vorm van online marketing.
Hoe werkt affiliate marketing?
Door affiliate hyperlinks van een adverteerder op te nemen op je website, social mediakanaal of reclamemail probeer je als affiliate, bezoekers over te halen een product of dienst van een adverteerder te kopen. Voor elke lead of verkoop die dankzij de door jou gedeelde hyperlink plaatsvindt, ontvang jij een commissie van de adverteerder. Je kunt je voorstellen dat dit een aardig zakcentje op kan leveren als jij een populaire website runt, een uitgebreide mailinglist hebt of veel volgers op social media.
Als affiliate moet jij je wel houden aan een aantal regels. De belangrijkste nemen we hieronder één voor één door.
Reclame
Een affiliate link wordt als reclame beschouwd. Dit betekent dat jij als affiliate gebonden bent aan de wettelijke regels voor het maken van reclame. Deze regels zijn opgenomen in het Burgerlijk Wetboek maar ook in de Reclame Code Social Media & Influencer Marketing. De belangrijkste regel is dat reclame altijd als reclame herkenbaar moet zijn voor anderen. Dit kun je op verschillende manieren bewerkstelligen. Je kunt gebruik maken van #ad, #spon, #collab of teksten als “gekregen van @[adverteerder]”, “samenwerking met”. Ook kun je aan het begin van een blogpost aangeven dat alle links in die blog post, affiliate links zijn. Zinnen als: “Ik heb deze producten gekregen van [adverteerder]” of “Deze video is mede mogelijk gemaakt door [adverteerder]” volstaan ook.
Vervolgens moet je altijd kenbaar maken wie de adverteerder is dus voor wie jij reclame maakt. Voor (potentiële) kopers moet het duidelijk zijn bij wie zij het product of de dienst kopen.
Daarnaast moet jij je houden aan het spamverbod. Jij mag niet ongevraagd reclame e-mails versturen. Ook niet als jij denkt dat iemand geïnteresseerd kan zijn in het product of de dienst waar jij reclame voor maakt. Daar schreef ik eerder al eens een blog over, welke je hier terugvindt. Misleiden is tot slot ook niet toegestaan.
Cookies
Bij affiliate marketing wordt vaak gebruik gemaakt van affiliate cookies. Door middel van deze cookies wordt achterhaald via welke link of welke advertentie een (potentiële) klant op de website van de adverteerder is gekomen. Op deze manier wordt de affiliate beloond. Als affiliate ben je, naast de reclameregels, dus ook gebonden aan de wettelijke regels over het plaatsen van cookies. Deze regels zijn opgenomen in de Telecommunicatiewet.
In een cookieverklaring zul je de websitebezoeker moeten informeren over het gebruik van cookies. Dit kun je doen in een aparte cookieverklaring maar je kunt er ook voor kiezen om de informatie op te nemen in een privacy- en cookieverklaring.
Omdat een affiliate cookie alleen informatie geeft over de effectiviteit van een advertentie en niet bedoeld is om informatie te verzamelen over de websitebezoeker, hoef je als affiliate geen toestemming te vragen voor het plaatsen van affiliate cookies. Let op: verzamelt de cookie meer gegevens en worden er bijvoorbeeld volgprofielen aangemaakt van de websitebezoeker? Dan is toestemming wel vereist. Hoe je die toestemming vraagt, lees je hier terug.
Privacyverklaring
Verzamel jij zelf persoonsgegevens van de websitebezoekers, dan ben je als affiliate ook gebonden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Je hebt op grond van de AVG een informatieplicht wat betekent dat je de websitebezoeker moet informeren over hoe jij met persoonsgegevens omgaat. De makkelijkste manier om hier aan te voldoen, is door een privacyverklaring op je website te plaatsen.
Vergeet tot slot niet om de afspraken die jij met de adverteerder maakt, schriftelijk vast te leggen! Wil je meer weten, heb je hulp nodig of wil je een overeenkomst laten opstellen of beoordelen? Neem dan contact met me op. Ik help je graag!
Maaike is eigenaar en jurist bij @maaike. online legal support. Maaike voorziet ondernemers van begrijpelijke juridische documenten & praktijkgericht juridisch advies. Daarnaast vindt zij het leuk haar kennis te delen op een manier die voor iedereen helder is.