Mag opdrachtgever annuleren?
Een opdrachtgever die de opdracht annuleert, daar wordt je als ondernemer niet blij van. Toch gebeurt het regelmatig, helemaal na het invoeren van de coronamaatregelen in ons land en de rest van de wereld. Maar mag een opdrachtgever annuleren en wat zijn de gevolgen? Ik heb het voor je op een rijtje gezet.
Coronamaatregelen
Je agenda voor dit jaar was goed gevuld en toen brak de coronacrisis, geheel onverwacht, aan. Wie had nu van te voren kunnen bedenken dat het jaar 2020 zo zou verlopen? De één na de andere opdracht wordt geannuleerd of verplaatst waardoor jij zonder werk komt te zitten. Helaas is dit voor veel ondernemers werkelijkheid.
Annulering opdracht
Mag een opdrachtgever annuleren en waar heb ik als opdrachtnemer dan recht op? Het antwoord op de eerste vraag is: “ja, een opdrachtgever heeft altijd het recht een opdracht op te zeggen”. Dit is wettelijk zo bepaald. De opdrachtgever hoeft hierbij geen opzegtermijn in acht te nemen. Het maakt daarbij ook niet uit of het een opdracht voor bepaalde tijd betreft. Anders is het als jij als opdrachtnemer op wil zeggen. Op grond van de wet mag de opdrachtnemer bij een opdracht voor bepaalde tijd niet opzeggen.
Vergoeding
Wanneer de opdrachtgever opzegt, heb jij als opdrachtnemer recht op betaling van het werk dat jij al uitgevoerd hebt en in het geval jouw klant een bedrijf is, kun je ook recht hebben op een schadevergoeding. Het kan zijn dat je al kosten hebt gemaakt, dat je voorbereidende werkzaamheden hebt uitgevoerd of derden hebt ingehuurd om de afgesproken werkzaamheden te verrichten. Dit werk hoeft niet altijd zichtbaar te zijn voor je klant. Het is daarom belangrijk om je uren/werkzaamheden bij te houden zodat jij kunt aantonen wat je al gedaan hebt voor je opdrachtgever.
Afwijken
Gelukkig kun je in je algemene voorwaarden of in een contract andere afspraken maken. Het is dan ook een gemiste kans als je hier geen gebruik van maakt. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat een opdracht niet zomaar opgezegd kan worden en welke kosten er door de opdrachtgever betaald moeten worden bij annulering van een opdracht. Maar je kunt ook afspraken maken over een opzegtermijn of een schadevergoeding. BELANGRIJK: dit laatste is niet mogelijk als je voor particulieren werkt.
Wanneer je algemene voorwaarden gaat gebruiken, gelden deze voorwaarden niet voor lopende opdrachten. Wel kun je er voor zorgen dat alles voor toekomstige opdrachten goed geregeld is.
Door vooraf duidelijke afspraken te maken, voorkom je veel discussie en loop je zo min mogelijk geld mis. Kijk eens na wat er in jouw algemene voorwaarden of contract staat over (tussentijdse) beëindiging/opzegging/annulering. Komt dit overeen met hoe jij het geregeld wilt hebben?
Coronacrisis
Omdat veel ondernemers vragen hebben over opzegging/annulering ten tijde van deze coronacrisis heb ik een e-book gemaakt met daarin antwoorden op de meest gestelde vragen maar ook handige tips, zeker in deze tijd! Door hier onder je naam en emailadres in te vullen, ontvang je het e-book gratis. Je emailadres wordt verder nergens voor gebruikt, je ontvangt dus geen nieuwsbrieven of andere e-mails.
Hulp nodig?
Heb je nog geen passende algemene voorwaarden? Wil je jouw huidige algemene voorwaarden aan laten scherpen of heb je een vraag, vul het contactformulier in of stuur me een e-mail, ik help je graag!
Gratis e-book
Wil je het gratis e-book Corona: ondernemersvragen beantwoord ontvangen, klik dan hier.