Het advertentiebeleid van Facebook
Veel bedrijven adverteren op social media. Het is een eenvoudige manier om veel potentiële klanten te bereiken. Bijna iedereen heeft immers tegenwoordig wel een social media account. Adverteer jij al op Facebook of Instagram? Of ben jij van plan om dit te gaan doen? Dan wordt je gevraagd om akkoord te gaan met het advertentiebeleid van Facebook. De meeste ondernemers publiceren hun advertentie zonder deze advertentievoorwaarden überhaupt gelezen te hebben. Maar wist je dat dit grote gevolgen kan hebben voor jouw advertentie? In deze blog leg ik je uit waarom.
Voorwaarden en advertentierichtlijnen
Facebook heeft een advertentiebeleid, de zogeheten ‘Voorwaarden en advertentierichtlijnen’. Het zijn de spelregels van Facebook voor het plaatsen van een betaalde advertentie op het platform. Voordat je kunt adverteren, dien je akkoord te gaan met deze spelregels. Dit zorgt ervoor dat er tussen jou en Facebook afspraken gemaakt worden waar jij je als adverteerder aan moet houden.
Veel mensen lezen deze advertentievoorwaarden echter niet omdat ze er geen tijd voor willen nemen, ze ervanuit gaan dat het wel goed zal zijn wat er in staat of omdat ze denken dat het niet belangrijk is.
“Dat is meteen het handige van algemene voorwaarden. Je kunt er je regels in kwijt, als je ze op de juiste manier gebruikt, zijn ze geldig en daarbij maakt het dus niet uit of je klant ze heeft gelezen.”
Verschillende spelregels
Je kunt pas een betaalde advertentie op Facebook plaatsen als je op de knop ‘publiceren’ klikt. Door op deze knop te klikken, ga je automatisch akkoord met het Facebook-advertentiebeleid.
Naast het advertentiebeleid ga je overigens ook akkoord met de volgende voorwaarden: de Servicevoorwaarden, de voorwaarden voor selfservice-advertenties en de commerciële voorwaarden.
Servicevoorwaarden
In de servicevoorwaarden beschrijft Facebook welke service het platform biedt. Ook kun je lezen hoe Facebook hun service financiert. In plaats van geld aan je te vragen voor het gebruik van het platform, stem je er mee in dat zij je advertenties laten zien van bedrijven die hen betalen. Verder doe je, door akkoord te gaan met deze voorwaarden, een aantal toezeggingen. Waaronder toezeggingen over de content die je plaatst. Tot slot geef je Facebook een licentie voor het gebruik van jouw content.
Voorwaarden voor selfservice-advertenties
In deze voorwaarden geeft Facebook aan wat de regels zijn voor het maken en indienen van advertenties. Hierin staat onder meer hoe het bestelproces in zijn werk gaat én dat Facebook je advertentie kan weigeren of verwijderen, ongeacht de reden.
De commerciële voorwaarden
In deze voorwaarden beschrijft Facebook nogmaals dat je hen een licentie geeft voor het gebruik van jouw content en staat vermeld dat je je moet houden aan wet- en regelgeving. Facebook beschrijft de geschillenbeslechting (namelijk in de Verenigde Staten) en beperkt haar aansprakelijkheid.
Wat staat er in het advertentiebeleid?
Facebook plaatst een gepubliceerde advertentie niet direct online. Eerst beoordeelt Facebook of de advertentie voldoet aan de advertentierichtlijnen die zijn opgenomen in het advertentiebeleid.
In deze richtlijnen staan onder andere 30 regels over verboden inhoud waar een advertentie dus niet over mag gaan. Onder andere advertenties over de verkoop of het gebruik van drugs, geneesmiddelen op recept, tabak, onveilige voedingssupplementen (naar het oordeel van Facebook) en seksueel expliciete producten of diensten zijn verboden. Daarnaast mag je met een advertentie niet naar een niet-werkende landingspagina verwijzen, mag je advertentie geen incorrecte grammatica of interpunctie bevatten en mag de advertentieinhoud niet stimuleren om dieet of afvalproducten te promoten.
Naast de verboden inhoud heeft Facebook ook een hoofdstuk opgenomen over beperkte inhoud. Onder meer advertenties over alcohol, dating, gokdiensten, loterijen, abonnementsdiensten, behandelingen voor drugs- en alcoholverslavingen en cosmetische ingrepen en gewichtsverlies moeten aan extra regels voldoen.
Hier moet je op letten!
Zoals gezegd controleert Facebook van iedere advertentie of deze voldoet aan hun advertentiebeleid. Het is dus verstandig dit advertentiebeleid door te lezen voordat je op ‘publiceren’ klikt om een advertentie op Facebook of Instagram te plaatsen. Zo voorkom je dat je advertentie wordt afgekeurd of geannuleerd nadat je al veel tijd en energie gestopt hebt in het ontwerp en de inhoud ervan. Of nog erger, dat je advertentieaccount beëindigd wordt waardoor je veel leads en verkopen misloopt.
Wil je meer weten, heb je een vraag of wil je zelf ook handige voorwaarden op laten stellen? Neem dan contact met me op, ik help je graag!