Kloppen jouw spelregels?

Wist je dat je niet zomaar alles in je algemene voorwaarden mag zetten? En dat er extra regels zijn voor het zaken doen met consumenten? Heb jij jouw algemene voorwaarden zelf geschreven? Of door middel van knip- en plakwerk zelf gemaakt? Dan heb je waarschijnlijk geen rekening gehouden met de wettelijke regels en loop je kans dat je niets hebt aan je algemene voorwaarden. Dat zou sonde zijn toch? Daarom heb ik in dit blog op een rijtje gezet waar je rekening mee moet houden. Kloppen jouw spelregels?

Delen:

Kloppen jouw spelregels?

Wist je dat je niet zomaar alles in je algemene voorwaarden mag zetten? En dat er extra regels zijn voor het zaken doen met consumenten? Heb jij jouw algemene voorwaarden zelf geschreven? Of door middel van knip- en plakwerk zelf gemaakt? Dan heb je waarschijnlijk geen rekening gehouden met de wettelijke regels en loop je kans dat je niets hebt aan je algemene voorwaarden. Dat zou sonde zijn toch? Daarom heb ik in dit blog op een rijtje gezet waar je rekening mee moet houden. Kloppen jouw spelregels?

Wat zijn algemene voorwaarden?

Algemene voorwaarden zijn belangrijk voor iedere ondernemer. Het zijn de spelregels op basis waarvan jij als ondernemer zaken wilt doen met jouw klanten. Wil je weten wat algemene voorwaarden zijn, hoe je ze gebruikt en wat het nut ervan is? Dan zijn onderstaande blogs voor jou ook interessant om te lezen!

Verboden bepalingen

Algemene voorwaarden mogen niet de belangrijkste afspraken uit de overeenkomst bevatten. Dit betekent dat je de belangrijkste informatie over jouw dienst of product niet in je algemene voorwaarden mag vermelden. Deze informatie zet je namelijk in de overeenkomst, offerte, mail of prijsopgave. Je kunt hierbij denken aan informatie over de hoeveelheid, de kleur, de prijs, het gewicht of de kwaliteit. Naast het feit dat het wettelijk verboden is deze informatie in je spelregels op te nemen, zijn je algemene voorwaarden er ook niet voor geschikt. Je gebruikt algemene voorwaarden namelijk bij elke opdracht en past ze dus niet bij elke klant of opdrachtgever aan.

Consumenten

Als jouw klanten consumenten zijn, zijn er nog meer afspraken die je niet op mag nemen in jouw algemene voorwaarden. Consumenten hebben namelijk ten opzichte van bedrijven, vaak minder verstand van de wet waardoor zij extra bescherming krijgen. In de wet zijn daarom verschillende lijstjes opgenomen met daarin afspraken die als onredelijk worden beschouwd voor een consument. Deze lijstjes worden de ‘grijze’, ‘zwarte’ en ‘blauwe’ lijst genoemd.

Grijze lijst

De grijze lijst bevat bepalingen die mogelijk onredelijk kunnen zijn voor een consument. Bepalingen die op de grijze lijst staan zijn o.a.:

  • Bepalingen waardoor de ondernemer een hele lange of onvoldoende aangegeven termijn krijgt om zijn product of dienst te leveren.
  • Afspraken waarin de ondernemer zijn aansprakelijkheid beperkt.
  • Regels waarbij de consument openstaande vorderen niet mag verrekenen.
  • Annuleringskosten die je rekent anders dan een redelijke vergoeding voor door jou geleden verlies of gederfde winst.
  • Een langere opzegtermijn voor de consument dan die je zelf hebt.

Zwarte lijst

Deze lijst bevat bepalingen die altijd onredelijk zijn voor een consument. Bepalingen die op de zwarte lijst staan zijn o.a.:

  • Bepalingen waarin staat dat de consument de overeenkomt niet mag ontbinden.
  • De regel dat jij als ondernemer zelf beoordeelt of jij te kort geschoten bent in de nakoming van de overeenkomst.
  • Dat de consument automatisch toestemming geeft dat de verplichtingen uit de overeenkomst overgaan op een andere partij en dat de consument de overeenkomst dan niet kan ontbinden.
  • Een eenzijdige prijsverhoging binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst en dat de consument dan niet onder de overeenkomst uit kan.
  • De verplichting voor de consument om te kiezen voor een juridische procedure anders dan in zijn of haar woonplaats.
  • Een stilzwijgende verlenging met een opzegtermijn van meer dan één maand.

Blauwe lijst

Deze lijst is te vergelijken met de grijze lijst. De blauwe lijst bevat namelijk ook bepalingen die onredelijk zouden kunnen zijn voor een consument. De blauwe lijst volgt uit een Europese Richtlijn betreffende oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten en is bij veel mensen niet bekend. De lijst is niet in onze wetgeving opgenomen maar wordt door rechters wel gebruikt. Bepalingen die op de blauwe lijst staan zijn o.a.:

  • Een boetebeding opleggen wanneer een consument de overeenkomst niet nakomt.
  • Vooraf vaststellen dat de consument ergens mee instemt, terwijl de consument niet daadwerkelijk kennis heeft kunnen nemen van deze regel voordat hij de overeenkomst sloot.
  • Regels die toestaan dat de ondernemer een overeenkomst van onbepaalde tijd mag opzeggen zonder daarbij een redelijke opzegtermijn te hanteren.
  • Bepalingen waarin staat de ondernemer de overeenkomst op mag zeggen en de consumet niet.

Dwingend recht

In de wet zijn tot slot nog regels opgenomen waarvan je niet ten nadele mag afwijken in je algemene voorwaarden. Deze regels staan verspreid over het gehele wetboek. Het is daarom verstandig jouw zelfgeschreven (of geknutselde) voorwaarden te laten controleren door een jurist die verstand heeft van het contractenrecht.

Hulp nodig?

Wil jij jouw algemene voorwaarden laten beoordelen, wil je passende én geldige algemene voorwaarden op laten stellen of heb je een vraag? Neem dan contact met me op, ik help je graag!

Ik ben Maaike

Ik ben jurist voor ondernemers. Maar dan niet stoffig en saai.
Taaie stof begrijpelijk maken, dat is waar mijn kracht ligt.

Let's get social

Populair:

Download nu mijn geniale e-book

En leer al mijn geheimen. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum efficitur quam vel scelerisque consectetur.