Wat houdt het herroepingsrecht in?

Als je via een webshop, via social media, telefonisch of aan de deur een product of dienst koopt, kun je niet heel makkelijk beoordelen of dit product of de dienst bij jou aansluit. Je kunt het product niet vasthouden, niet voelen, niet bekijken. Ook kun je in een opwelling iets kopen waar je later spijt van krijgt. De wetgever heeft daar iets op bedacht. Namelijk het recht van ontbinding. Wat dit recht inhoudt, wanneer het van toepassing is en waar je als verkoper rekening mee moet houden, lees je in dit blog.

Delen:

Wat houdt het herroepingsrecht in?

Als je via een webshop, via social media, telefonisch of aan de deur een product of dienst koopt, kun je niet heel makkelijk beoordelen of dit product of de dienst bij jou aansluit. Je kunt het product niet vasthouden, niet voelen, niet bekijken. Ook kun je in een opwelling iets kopen waar je later spijt van krijgt. De wetgever heeft daar iets op bedacht. Namelijk het recht van ontbinding. Wat dit herroepingsrecht inhoudt, wanneer het van toepassing is en waar je als verkoper rekening mee moet houden, lees je in dit blog.

Het recht van ontbinding

Dat is de wettelijke term. Je zult het recht waarschijnlijk beter kennen als het herroepingsrecht, de afkoelperiode, het retourrecht, de bedenktijd of bedenktermijn maar er wordt allemaal het recht van ontbinding mee bedoeld. Dit recht houdt in dat een consument, bij een koop op afstand, binnen 14 kalenderdagen kan beslissen om een overeenkomst te ontbinden. De consument hoeft hier geen reden voor te geven. De 14 kalenderdagen termijn gaat bij de aankoop van producten lopen vanaf de dag dat het product door de consument is ontvangen en bij de aankoop van diensten vanaf de dag dat de overeenkomst tot stand komt. Als een consument meerdere producten in één bestelling heeft besteld, gaat de termijn lopen vanaf de dag dat alle producten zijn ontvangen.

De bestelling hoeft overigens niet binnen die 14 kalenderdagen te worden teruggestuurd. Enkel de melding dat de consument gebruik wil maken van het recht van ontbinding moet binnen 14 kalenderdagen door de verkoper zijn ontvangen en vervolgens heeft de consument 14 dagen de tijd om de bestelling te retourneren.

Verplichtingen verkoper

Als verkoper ben je verplicht om de consument voor aankoop te wijzen op het herroepingsrecht. In het bestelproces of op de webpagina met je aanbod zul je duidelijk aan moeten geven dat de consument een bedenktermijn heeft. Doe je dit niet? Dan wordt de 14 kalenderdagen termijn verruimd naar 1 jaar!

Ook moet je aangeven hoe de consument gebruik kan maken van de bedenktermijn en voor wie de retourkosten komen. Vervolgens ben je verplicht om binnen 14 dagen na de melding van de consument, de betaalde bedragen aan de klant terug te betalen.

Uitsluiting herroepingsrecht

Het recht van ontbinding is uitgesloten op bepaalde diensten en producten. Welke diensten en producten dit zijn is in de wet bepaald. Je kunt de bedenktermijn dus niet zelf uitsluiten voor producten in de opruiming of tweedehands producten. Wanneer het recht van ontbinding is uitgesloten, moet je dat als verkoper wel voor de aankoop duidelijk communiceren. Geef in het bestelproces, dus voordat de consument de bestelling plaatst, aan dat het herroepingsrecht is uitgesloten.

Producten waarvoor je het herroepingsrecht uit kunt sluiten zijn:

  • Maatwerk en gepersonaliseerde producten; producten die gemaakt zijn conform instructies van de consument.
  • Producten die kunnen bederven binnen 14 kalenderdagen.
  • Audio en video en bijv. games waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
  • Losse kranten en tijdschriften (dus geen onderdeel van een abonnement).
  • Producten die niet geschikt zijn om terug te sturen om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne waarvan de verzegeling na levering is verbroken.

Ook voor bepaalde diensten kun je het herroepingsrecht uitsluiten:

  • Diensten die betrekking hebben op overnachten, vervoer, uiteten of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode. Denk hierbij aan evenementen, workshops, reizen, tickets etc.
  • Loterijen;
  • Diensten die met instemming van de consument volledig worden uitgevoerd binnen 14 kalenderdagen en waarbij de klant uitdrukkelijk heeft verklaard akkoord te gaan met het afzien van het recht van ontbinding. Belangrijk hierbij is dus dat je als verkoper jouw klant akkoord laat gaan met afzien van de bedenktermijn.

Digitale inhoud

Verkoop je een dienst van digitale inhoud die niet op een CD, DVD of USB-stick wordt geleverd, bijv. downloads, een online cursus of app’s, dan geldt ook de herroepingstermijn van 14 kalenderdagen tenzij een consument voor aankoop akkoord is gegaan met directe levering én hierbij afstand heeft gedaan van het recht van ontbinding.

Waar moet je op letten?

Informeer je klanten duidelijk over het bestaan van het recht van ontbinding. Dit kun je doen bij het product of de dienst die je verkoopt of in het bestelproces. Wanneer het herroepingsrecht niet van toepassing is, informeer je de klant hier ook over voordat de klant het product of de dienst koopt. Het is overigens niet voldoende om deze informatieverplichting alleen te verstoppen in je algemene voorwaarden. Ook op je website moet duidelijk informeren over het recht van ontbinding.

Wil je direct een dienst leveren dan laat je je klant instemmen met directe levering én je klant afstand doen van het herroepingsrecht.

Geef bij producten van te voren duidelijk aan wie er voor de retourkosten opdraait. Geef ook duidelijk aan op welke manier de consument gebruik kan maken van het recht van ontbinding. Hier bestaat een Modelformulier voor Ontbinding voor maar je kunt bijvoorbeeld ook afspreken dat een e-mail voldoende is.

Risico’s

Houd jij je als verkoper niet aan je informatieplicht, dan kun je niet alleen een boete opgelegd krijgen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Je loopt ook grote kans dat je het vertrouwen van de consument schaadt, wat reputatieschade als gevolg kan hebben. En zoals je zult begrijpen, is reputatieschade onomkeerbaar.

Hulp nodig?

Wil je meer weten? Heb je een vraag of wil je zeker weten dat jouw website voldoet? Neem dan contact met me op, ik help je graag!

Ik ben Maaike

Ik ben jurist voor ondernemers. Maar dan niet stoffig en saai.
Taaie stof begrijpelijk maken, dat is waar mijn kracht ligt.

Let's get social

Populair:

Download nu mijn geniale e-book

En leer al mijn geheimen. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum efficitur quam vel scelerisque consectetur.