Vooruitbetalen bij online aankopen
Als je een product of dienst op afstand verkoopt, wil je natuurlijk zeker weten dat je klant betaalt. Je loopt immers nogal wat risico. Vaak wordt er dan ook om vooruitbetaling gevraagd en worden producten pas verzonden als de betaling is ontvangen. Maar wist je dat jij je klanten niet altijd mag verplichten om het hele bedrag vooruit te betalen? In dit blog leg ik je uit wat de regels zijn met betrekking tot vooruitbetalen bij online aankopen en waar je rekening mee moet houden.
Vooruitbetaling bij consumenten
Ik zie het geregeld gebeuren. Ik wil iets bestellen en wanneer ik wil betalen kan ik alleen iDeal als betaaloptie kiezen. Wist je dat dit in strijd is met de wet?
Consumenten worden extra beschermd in onze wet. Als je op afstand producten verkoopt aan consumenten, dan mag je een vooruitbetaling van maximaal 50% van het bedrag vragen. Voor de overige 50% moet het voor de consument mogelijk zijn om achteraf te betalen. Een soort van gelijk oversteken dus. Dit betekent dat je consumenten niet mag verplichten om bijvoorbeeld met iDeal te betalen omdat hierbij het hele bedrag vooruit betaald moet worden.
Verkoop je diensten of digitale producten? Dan mag je wel om 100% vooruitbetaling vragen.
Uitzondering op de regel
Vaak bestaan er uitzonderingen op de regel, zo ook op deze regel. In de wet staat dat de webwinkelier en de consument bij individuele afspraak af kunnen wijken van de 50% vooruitbetalingsregel. Honderd procent vooruitbetaling kan dus alleen worden verplicht als dit uitdrukkelijk is overeengekomen met de consument. Enkel het opnemen van een zinnetje in je algemene voorwaarden is hierbij niet voldoende.
Hoe dan wel?
Als je in het bestelproces meerdere betaalopties aanbiedt, kan de consument zelf een keuze maken. Wanneer de consument dan kiest voor de betaaloptie iDeal, dan maakt de consument expliciet die keuze en voldoe je aan de uitzondering. Je mag vooruitbetalen dus wel aanbieden maar je mag het niet afdwingen. De consument moet zelf kunnen kiezen voor deze optie. Betaalopties die je aan kunt bieden waarbij de consument achteraf kan betalen zijn onder andere Afterpay, Klarna of verzenden onder rembours (betalen bij levering).
Om ervoor te zorgen dat de consument toch kiest voor vooruitbetaling, zou je om te beginnen deze optie gratis aan kunnen bieden. Je rekent dan geen kosten voor de vooruitbetaling waardoor die optie aantrekkelijker wordt. Ook zou je kunnen werken met in het oog springende knoppen bijvoorbeeld door een pakkende kleur en/of vorm te kiezen waardoor de consument snel geneigd is voor die betaaloptie te kiezen. De andere kant op kun je ervoor kiezen extra kosten in rekening te brengen bij betaalopties voor achteraf betalen waardoor de consument toch liever voor vooruitbetaling gaat. Pas wel op, je mag alleen de werkelijke kosten in rekening brengen die jij zelf moet maken om deze methode aan te bieden.
Conclusie
Een betaaloptie aanbieden waarbij de consument vooruit dient te betalen, is toegestaan mits je ook betaalmethodes aanbiedt waarbij de consument (deels) achteraf mag betalen. Honderd procent vooruitbetaling is alleen toegestaan als de consument hier uitdrukkelijk voor gekozen heeft. Heb je vragen over dit onderwerp, wil je dat ik eens meekijk of jouw website voldoet of heb je passende algemene voorwaarden nodig? Laat het me weten, ik help je graag! Meer lezen over het consumentenrecht? Klik dan hier.

